Potraviny vs nálada

Jak ovlivňují některé potraviny Váš režim nálady a fitness? Zde je to, co potřebujete vědět.

Jak kdysi Hippocrates řekl: "Nechte jídlo aby bylo Vaším lékem a váš lék byl Vaším jídlem". Otec moderní medicíny měl pravdu - to, co jíte, hraje velkou roli ve způsobu, jak se cítíte. Od té doby jsme zaznamenali neuvěřitelný pokrok ve výzkumu, i to, jak přesně určitá potravina ovlivňuje náš chemický, psychologický a fyziologický stav.

Od silné ranní kávy až po lososovou večeři, každé sousto reaguje s chemikáliemi měnícími náladu v těle. Správné potraviny Vám mohou pomoci cítit se na vrcholu, špatné mohou oddálit výsledky. Zjistěte dopad těchto klíčových skupin jídla na vlastní tělo a začněte mít pozitivní vliv na vlastní náladu:


Sacharidy

Sacharidy jsou často označovány jako špatné, ale neměli byste je vyloučit z Vaší stravy. Místo toho jezte "chytré" sacharidy, jako jsou celozrnné potraviny, zelenina a luštěniny. Když budete jíst sacharidy, zvýší se hladiny neurotransmiteru (regulace serotoninu), díky uvolnění tryptofanu. To může vysvětlovat, proč se cítíte více vyčerpaně na dietě s velmi nízkým obsahem uhlohydrátů a také méně motivováni ke cvičení. Zahrnutí jídel do jídelníčku, jako jsou sladké brambory, fazole a quinoa Vám poskytne podporu pro zesílení a Vaše fitness schopnosti, což vám pomůže zvýšit hladinu energie.


Cukr

Každý, kdo zná ten příval energie, má pocit, že je dobře si užívat sladkého občerstvení, jako je koblih posypaný cukrem. Ale uvědomte si i to špatné. Tento nárůst energie je to, co dělá cukr tak návykový - stimuluje uvolňování hormonů, díky kterým se cítíme dobře, dopaminu v mozku. Malá stimulace je neškodná, ale když aktivujeme tuto odměňující reakci příliš často, může to vést k intenzivní chuti na sladké věci. Když dojde k nárůstu cukru, a poté hladina cukru v krvi klesne zpět do normálu, často se můžete cítit podrážděně, úzkostlivě nebo dokonce depresivně. Stále máte chuť na balení sušenek? Ujistěte se, že pravidelně trénujete - cvičení snižuje hladinu glukózy v krvi.


Protein

Ryby, vejce, drůbež, červené maso, ořechy a semena mají jednu společnou věc - jsou složeny z řetězců aminokyselin, tj. stavebních kamenů bílkovin. Když konzumujeme bílkoviny, pomáháme kontrolovat hladinu cukru v krvi - snižujeme účinky úzkosti nebo deprese způsobené vysokými hladinami cukru v krvi. Zároveň proteiny zvyšují náš šťastný hormon, serotonin - zlepšují spánek, náladu a tendenci k přejídání. Protein může také zvýšit vaši bdělost a pomoci Vám soustředit se díky aminokyselině tyrosinu. Účinky bílkovin jsou jsou velmi přínosné pro váš fitness režim - poskytují vám více energie, detoxikují tělo a produkují hormony, které regulují Vaši náladu.


Tuky a oleje

Většina mozku je tvořena tukem - superhvězdami jsou omega-3 a omega-6, které se vyskytují v ořechách, avokádu a mastných rybách. Jezení správných druh tuků může mít pozitivní vliv na Vaši náladu a také posílení mozku. To je díky omega-3, která blokuje zánětlivé chemické látky, chrání Váš mozek před toxickými látkami narušujícími náladu a podporuje výměnu neurotransmiterů, serotoninu a dopaminu, díky kterým se cítíme dobře. Pro lepší trénink zkuste začlenit dobré tuky do Vaší stravy několikrát týdně a používejte zdravé nasycené tuky, jako je kokosový olej nebo olej z avokáda.





kategorie tagy