Zpomalení metabolismu? Aneb co se děje s našimi těly v našich třiceti…

Vítejte ve svých 30. Nemusíte se cítit, ani vypadat jinak, protože změny se dějí kousek po kousku. Když Vám bylo 21, snědli jste celou pizzu, a Vaše džíny Vám těsné nebyly, ale teď na sobě budete muset více pracovat. Ačkoli změny metabolismu se dějí ve věku kolem 40 let, může se to dít již kolem 30 - a je to úplně normální.

Tak proč se to děje? Proč nemůžeme jíst, co chceme (bez následků), jakmile dosáhneme 30? A co přesně se děje v našem těle?

1. Hormonální změny

Muži i ženy produkují už ve třiceti mnohem méně hormonů. Estrogen - hormon, který působí na měsíční menstruační cyklus - začne klesat během 30 let . To může způsobovat zvýšení tělesné hmotnosti a nižší libido, než na jaké jste byli zvyklí. Můžete se Vám dokonce velmi měnit nálada a zažíváte stavy úzkosti.
U mužů zase klesá hladina testosteronu . To může způsobit některé nežádoucí změny, jako je například zvýšení tělesné hmotnosti (zejména kolem ABS), problémy se získáním a udržením svalové hmoty, depresivní nálady a erektilní dysfunkce.

Co můžete udělat: Nejlepší typ cvičení pro regulaci hormonů a pálení tuků je vysoká intenzita: například intervalový trénink (HIIT), nebo cvičení zmírňující stres jako jóga.

2. Řídnutí kostí

Jedná se o změnu, kterou můžete opravdu vidět. Úbytek kostní hmoty začíná ve 30. letech a v 35 se Vaše kosti poškodí mnohem rychleji. Uvidíte také snížení svalového tonu (napětí), což může mít negativní vliv na sílu a rovnováhu.

Co můžete udělat: Ujistěte se, že konzumujete dostatek vápníku a zůstáváte aktivní, aby se zabránilo osteoporóze v pozdějším životě. Tento stav může způsobit, že kosti jsou křehké, a že se poškodí i malým tlakem. Silový trénink je také skvělý pro zvýšení svalové hmoty a síly.

3. Zpomalení metabolismu

Pokud ve Vašich 30 vidíte váhový přírůstek, následující věty Vám možná prozradí proč.
Jak člověk stárne, metabolismus se zpomaluje - což znamená, že nevyžaduje tolik energie, i přesto, že máte chuť k jídlu jako před 5 lety. A když Vaše svaly nemetabolizují energii efektivně, máte větší pravděpodobnost, že přiberete na váze. U mužů se to projevuje postupně. Nicméně, těhotenství a menopauza u žen může zpomalit metabolismus ještě mnohem více.

Co můžete udělat: Opět platí, že pravidelné cvičení je rozhodující. I přesto, že chodíte cvičit častěji, ale pořád jíte stejně, možná zjistíte, že přibýváte na váze. Stejně důležité jako cvičení je dostatek spánku (alespoň sedm hodin denně) a konzumace dostatku potravin pro posílení metabolismu. Patří mezi ně pálivé papriky, celozrnné výrobky, brokolice, polévky, citrusové plody a zelený čaj.

Kategorie Tagy