Speciální rozhovor s Willem Smithem

Will Smith hraje truchlícího otce, který se po zničující ztrátě v hvězdém snímku Davida Frankela Collateral Beauty snaží opět najít smysl svého života. V dramatu učinkují vítězové a nominovaní na ceny akademie, patří mezi ně Helen Mirren, Keira Knightley, Kate Winslet a Edward Norton.

Jeho charakter se snaží najít smysl své ztráty tím, že píše dopisy, ne však lidem, ale věcem - lásce, času a smrti. Později nachází odpovědi, díky kterým začne vidět svět v jiném světle.

Co vás přitáhlo, abyste se zhostil role Howarda?

Líbilo se mi, že se jednalo o člověka, který měl svět na provázku. Všechno bylo perfektní. Měl vše. Utrpěl ztrátu, díky které se musel vrátit zpět do normálního života a uvědomit si, že jsou možnosti, jak se zase ze života radost, takže se mi jeho cesta moc líbila. Bylo mi to opravdu blízké. Howard přemýšlí o životě dost podobně jako já. Musel změnit zajeté vzorce myšlení a pochopit, že je občas potřeba do určité míry vykrvácet, aby bylo možné očisti sám sebe a být schopen radosti ze života. Bolest, radost a růst jsou neúprostně propojeny.

Co si představujete pod hloubkou a sílou?

V mé mysli jsem se například rozhodl, že se Howard musí přesunout k buddhismu. Na začátku filmu zkouší být buddhistou. Je tam úsek, kdy napříč výukou buddhismu píše dopisy. Existují mandaly, které dělají buddhističtí mnichové dvanáct až čtrnáct hodin. Na těchto krásných pískových stavbách pracují celý den, poté se na ně po dobu šedesáti sekund dívají a smetou je pryč. Tento krásný kus umění jednoduše zničí z důvodu procvičování nestálosti. Z toho vznikl nápad pracovat s dominy. Měl tato domina, u kterých sledoval, jak se mění a mnohdy ani tento pohyb nesledoval, aby se naučil nestálosti a tomu nechat věci jít. Díky práci na Collateral Beauty jsem se navždy změnil.

S kterým z těchto prvků - čas, láska a smrt - vám připadá, že je nejobtížnější nebo nejbolestivější se vypořádat?

Nic mě nemučí více než láska. V životě neexistuje něco víc bolestivějšího, než co jsem zažil v oblasti lásky. Ať už se jedná o ztrátu mého otce, což se mi neustále vrací. Vždy na to reaguji takto: ,,Jade, nemáš mě dostatečně rád!” Je to něco jako: ,,Hele, pokud umřeme, je potřeba spolu strávit více času.” Je to určitá touha po lásce, která je mnohem dalekosáhlejší než vidina smrti a nějaký časový trest.

Hrál jste role opravdových záporáků. Transformujete se nyní do více emocionálních rolí?

Získal jsem větší množství životních zkušeností, které mi dopomohly nalézt jiné, komplexnější a hlubší lidské emoce. Jako umělec jsem nástrojem a moje životní zkušenosti je mou devízou. Cítím tedy, že jsem zkušenější. Chci být schopen jít odvážným způsobem po hlavě do nových věcí a získat tak nové nápady.

Howard čelí tragédii, ale jeho život se změní, když potká tři osoby. Vzpomenete si na některý z momentů, který změnil Váš život?

Zažil jsem nespočet životměnících momentů, opět se to týkalo lásky. Jsem vážně beznadějný romantik. Domnívám se, že nejkrásnější zážitek, kdy jsem pocítil lásku bylo tehdy, když se mi narodila dcera. Pamatuji si, že když se Willow narodila, seděli jsme spolu s Jadem a jenom jsem se na oba díval a cítil jsem se naplněn jako nikdy předtím. To bylo maximum lásky, které jsem kdy v životě zažil. Cítil jsem se nejbezpečněji, nejčistěji a vůbec nejštaštněji ve svém životě a myslím si, že podvědomě se honím za tím, abych se tak cítil každý den svého života.

Co je teda ta vedlejší krása, kterou nakonec Howard nalezne?

Howard se snažil vyřešit problémy své mysli. Myslel si, že může normálně uvažovat i přes svoje problémy, ale uvědomil si, že je potřeba vykrvácet, trpět a truchlit. Musel se toho zbavit a když konečně měl šanci se uvolnit a nechat věci jít, uvědomil si, že radost je to to, co na prvním místě hledal.
Existuje nádherný citát Khalila Gibrana, který miluji: ,,Bolest je nástroj, který nám pomůže si uvědomit, že jsme schopni se více radovat.” Myslel jsem si, že se jedná o zajímavou myšlenku. Trpíme a zažíváme bolest až do roztrhání, abychom byli schopni pojmout ještě více světla, radosti a pozitivity. Domnívám se, že právě typ vedlejší krásy je určitý typ utrpení, který Howard ve filmu zažívá.

Jak cvičí Will Smith

Následkem své role v Collateral Beauty medituje a praktikuje jógu, které téměř povinně navrhujeme zařadit do vašich tréninků.

Ale překvapivě fit Will Smith byl mimo svůj tréninkový plán. S osobním trenérem pracuje na konkrétních cvičeních díky velmi náročných rolím. Transformuje své tělo, což je pro něj neustálou výzvou. Roli Muhammada Aliho (2001) vyžadovala nárůst svalové hmoty. Pro film Já, Robot musel herec běhat 6x týdně, 5x týdně praktikovat silový trénink a dvakrát týdně se věnovat boxu, aby byl co nejštíhlější a co nejvíce redukoval tělesný tuk.

Když se nepřipravuje na konkrétní role, jeho pravidelné cvičení zahrnuje sady opakovacích cvičeních, s vlastní vahou i na stojích, které můžete zařadit do svých tréninků.

Běh na běžeckém páse

Předkopávání

Zakopávání

Dřepy s váhou (s činkami či s kettleballem)

Přítahy
Sedy lehy - přímé a boční

Přítahy kladky

Kliky

Kategorie Tagy