Rozhovor s Hankou Dvorskou

Hanka Dvorská je v Holmes Place od samého počátku. Nejdříve začínala jako osobní trenér, teď je LES MILLS® instruktorkou a k tomu vede hodiny outdoor run.

Sama se popsala jako sportovní nadšenec, který nedělá z komára velblouda a tak to přesně je. Je to „živel“, který dokáže lidi „nakopnout“ k ještě lepším výkonům a ke všemu přistupuje s lehkostí. Možná je to pro někoho překvapením, ale v jejím jídelníčku se nevyskytují žádné doplňky stravy a snídá obyčejné rohlíky. A když má chuť na sladké, dá si koblihu.

Vedle všech sportovních aktivit (v loňském roce byla druhá z žen na závodě Spartan Race v Praze), také pořádá čím dál více populární závod KoloBěh Říp-Praha.
Jak se podle ní změnily fitness trendy a lidé, kteří fitness navštěvují a co by doporučila těm, co chtějí začít běhat nebo zhubnout, se dozvíte v rozhovoru níže.

Ahoj Hani, kdyby ses měla stručně představit, co bys o sobě řekla? Kdo je Hanka Dvorská?

Hanka Dvorská je profesionální sportovní nadšenec. Má ráda zajímavé a inspirativní lidi. Nedělá z komára velblouda, je s ní sranda a ze všeho si srandu dělá. Vzhledem ke svému věku se již kouká na všechny věci s velkým nadhledem a neřeší blbosti.

V Holmes Place jsi od samého začátku, jak se za tu dobu změnily fitness trendy?

Do Holmes Place jsem přišla ze sportovního outdoorového prostředí. Účastnila jsem se mnoha závodů o přežití, tzv. survivalů, účastnila jsem se celosvětové soutěže Camel Trophy, mnoha extrémních několikadenních závodů, lezla po skalách, skákala z letadla, létala na paraglidingovém padáku. Fyzičku jsem vždy získávala tréninkem v přírodním prostředí, posilováním svého těla vlastní vahou. Do Holmes Place jsem nastoupila jako osobní trenér a tréninky na strojích v posilovně, které byly „in“ tenkrát nejvíc, mi byly úplně cizí. Stále jsem prosazovala trénink s vlastní vahou těla a s přídavným náčiním. Tenkrát to ale nebylo módní. Teď se toto cvičení jmenuje funkční trénink a je součástí každé tréninkové jednotky. Již od začátku jsem prosazovala outdoor run, normální vyběhnutí do přírody, což před 12 lety také nebylo přijímáno s nadšením. Běhalo se pouze na páse. Dnes pozoruji, že se klienti ve fitku převléknou, vyběhnou ven a po běhu si dopřejí vířivku a saunu, kterou jim naše kluby nabízí, což je myslím ideální.

A co klienti? Jsou to stále typově stejní lidé se stejnými představami a ideály nebo i tady nastala nějaká změna?

Lidé jsou stále jen lidé, i když každý jsme jiný. Já mám tu schopnost z lidí sloupnout ty nahromaděné slupky , které si za svůj život na sebe navrstvili a dostat se jim na kůži. Potom zjistím, že jsou všichni fajn a všem jde o jedno. Být zdráv a v pohodě. Je –li instruktor empatický, snaží se klientům vyhovět podle jejich představ. Konkrétně ženy, které navštěvují fitko většinou nechtějí mít nadváhu a muži chtějí mít svaly. To je pořád stejné. Já jsem instruktor, který chce navíc navodit úplně kamarádskou atmosféru, aby do fitka nechodili jen kvůli těm svalům nebo špekům, ale spíš se odreagovat od práce, poklábosit po hodině s kamarády. Aby se do fitka těšili jako na společenskou událost, na příjemnou relaxaci, která do života patří.

Jsi instruktorkou LES MILLS® programů, který ty osobně máš nejradši?

Já mám ráda všechny programy, které cvičím. BODYBALANCE® – super příjemné protažení celého těla, CXWORX® – dobře promyšlené posilování všech svalových partií, BODYVIVE® – kardio hodina, kterou zvládnou úplně všichni, navíc zaposilují zejména nohy, a nově budu cvičit GRIT® – což je nářez, kardio jak hrom, super záhul na svaly. 30 minut se dá vydržet a pak se člověk cítí jako hrdina! ☺

Pro koho jsou LES MILLS® programy vhodné? Jsou pro každého?

LES MILLS® programy jsou právě vymyšlené tak, aby si vybral naprosto každý. Kdo má rád jogu a body mind cvičení – jde na BODYBALANCE®, kdo se chce zrušit, jde na BODYATTACK® nebo GRIT®, BODYVIVE®, BODYPUMP®, BODYCOMBAT®, každá hodina má své fanoušky . V LES MILLS® není ani jeden program špatný. Jednotlivá cvičení LES MILLS® jsou přesně popsána, jaká je náplň hodiny jak dlouho cvičební jednotka trvá. Každá hodina má pěknou choreografii a super muziku. Mně osobně se všechna cvičení velice líbí, a to jsem spíš ta outdoorová! ☺

Kromě klasických studiových hodin máš také každý čtvrtek outdoor run. Co bys doporučila těm, kteří s běháním teprve začínají? Čeho se mají držet?

Jestli chce někdo s běháním začít, tak by měl ihned, jak jen ho to napadne. Neodkládat ani jeden den! Prostě si vzít kecky a vyběhnout. Zpočátku nepotřebuje ani extra oblečení ani speciální boty. To všechno přijde časem. Já mám zkušenost, že je dobré běhat v partě, která má svého vedoucího-trenéra, a ten vymýšlí pro svou skupinu plán. Kam se běží a jak bude trénink vypadat. Vymyslí, jak pracovat se začátečníky, jak s pokročilejšími. Běh potom není nudný, po běhání mají všichni dobrou náladu a sdílejí společně hezký zážitek.
Jestliže někdo chce běhat sám, musí mít k běhu motivaci a musí si stanovit cíl. Cíl by měl být zrealizovatelný. Reálným cílem není uběhnout za dva měsíce od prvního výběhu maraton, ale uběhnout např. v pohodě 5 km souvisle. K tomuto cíli je také třeba vytvořit si plán. Běh zařadit do pravidelného týdenního režimu jako nedílnou součást života. Není to o tom, že běhat jít musí, ale že chce. A jestli nechce a trpí u toho, tak ať neběhá a najde si jinou činnost, která ho baví, protože o to v tom životě vlastně jde.
A hlavní věc! Nedělat z běhu vědu! Je to vedle chůze přirozený pohyb, a jestli není potřeba trénovat přímo na olympiádu, tak tajemství ,jak se naučit běhat je : Běhej ! ☺

Když za tebou přijde klientka, že chce zhubnout, co jí doporučíš? Jaké základní rady bys jí dala?

Změňte životní styl. Způsob, jakým trávíte dny do teď, je asi špatný, máte –li nadváhu. Chce to celé překopat od základu. A pak už jsou to obecně známé věci: nejezdit autem ani MHD, ale chodit pěšky. Všude. Trávit více času o víkendech aktivním pohybem. Hodně spát, neponocovat. Nepít vůbec žádný alkohol. Zařadit do týdenního rozvrhu denně hodinu až dvě cvičení, které vás baví, jíst do polosyta a zbytečně moc stravu neřešit. Každý, kdo má v hlavě mozek, tak ví, jaká strava je pro zdravý organismus vhodná a že je potřeba se nepřecpávat. Jíst málo, a chci-li shodit, tak v malých porcích ještě méně ale klidně všechno, na co mám chuť.

Používáš nějaké doplňky stravy? Mám na mysli např. spirulinu, zelený ječmen, chlorellu apod.

Opravdu nikdy žádné. A když občas na nějakých závodech něco vyhraju, tak to hned někomu dám. Přes padesát let jsem vyrůstala a sportovala bez doplňků a žije se mi docela pěkně. Nemusím myslet na to, co, kde, kdo vymyslel nového, co frčí, na co to pomáhá. Nikdy jsem nepočítala kalorie ani jouly. Jde to úplně mimo mě.

Když má chuť na něco dobrého a chceš „hřešit“, co si dáš?

Dám si přesně to, na co mám chuť. Základ mého jídelníčku jsou obyčejné rohlíky, dělám si radost dobrou koblihou nebo nějakým sladkým pečivem. A vůbec si nepřipadám, že hřeším! ☺



Kategorie Tagy