Dokončili jste svůj trénink… a teď? Sauna nebo vířivka?

Pokud jste jako většina lidí, máte rádi atmosféru a vůni sauny! A pro ty ostatní, vířivka je ztělesněním luxusu a relaxace.

Můžete si myslet, že oboje je tak odlišné jako jablka a pomeranče, ale všechno má své pro a proti. Ženské i mužské zdraví může být pozitivně či negativně ovlivněno vnějšími faktory, jako extrémně vysoké teploty. I zde platí, všeho s mírou! Pokud jde o sauny a vířivky, pokud nevíte pro co se po tréninku rozhodnout, zde jsou naše tipy, na základě kterých se můžete rozhodnout:

Sauna a vířivka, jak vlastně fungují?

Většina lidí dává přednost parní sauně před suchou. Vnitřek sauny může mít dřevěné stěny a lavičky vyrobené z cedru, jedlového nebo smrkového dřeva. Jak jistě víte, sauna má velmi vysokou teplotu. Voda stříká přes kameny (nebo další zdroje tepla) a rychle se vypařuje, což způsobuje, že horká pára proniká do místnosti. V suché sauně chybí voda a vzduch není nijak zvlhčován.
Mechanika vířivky je trochu složitější. Hladina vody ve vaně musí být výš než trysky a sací ventil. Čerpadlo rychle čerpá vodu do ventilů, zatímco motor čerpadla vytváří různý stupeň síly a vyhnání vodu z trysek. Někdy může být tlak řízen pohyblivým prstencem na trysce.

Jak vaše tělo funguje v sauně / vířivce

V sauně se vaše tělo potí v teple a vlhkosti a pot se odpařuje. Čím menší rozdíl je v teplotě mezi tělem a okolním prostředím, tím je složitější pot vypařovat, takže srdce bije rychleji a je pro něj těžší zvýšit krevní zásobení. Cévy v povrchu kůže se rozšíří, takže vaše pokožka zčervená. Pokud jste těhotná, poraďte se se svým lékařem, zda je vhodné saunu používat.

Stejně jako v sauně, schopnost těla potit se účinně je i ve vířivce. Ženy by mohly být více negativně ovlivněny než muži. Také platí, že těhotné ženy by se měly poradit se svým lékařem před použitím vířivky a nechodit do ní vůbec během prvních 12 týdnů těhotenství. „The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists“, doporučuje těhotným ženám relaxovat ve vodě ne vyšší než 32 ° C. Kniha "8 týdnů k optimálnímu zdraví" doporučuje 2-3 saunování týdně abyste získali maximální přínos pro zdraví. Jeden pacient s artritidou používal vířivku dvakrát denně a vedlo to ke snížení bolesti.

Výhody relaxace!

Po tréninku vířící, teplá voda zklidňuje bolavé, unavené svaly a následná relaxace Vám dává příjemný pocit klidu. Vzdouvající průtok vody čerpané z trysek vany slouží i jako masážní terapie pro Vaše namáhané svaly. Vířivka je perfektní způsob, jak dokončit trénink!


  • Zchladněte před vstupem do vířivky
  • Pijte hodně tekutin.
  • 15 minut ve vířivce je optimální
  • Teplota vody by nikdy neměla překročit 40 ° C

A na druhou stranu očišťující sauna má také nesporné výhody! Tato forma čištění teplem je často doporučována ékaři. Výhody sauny mohou zahrnovat:

  • Detoxikaci
  • Zlepšeníí kardiovaskulárního systému
  • Čištění pleti
  • Sociální interakce
  • Úlevu od stresu
  • Úbytek váhy

Tipy ke správnému používání sauny,:

  • Sprcha a vychladnutí po tréninku před vstupem do sauny
  • Pokud máte na sobě plavky, ujistěte se, že nemají žádné zipy nebo jiné kusy kovu, které by mohly způsobit popáleniny
  • Po 8-10 minutách si djte pauzu. Pokud je Vám natolik dobře, běžte do sauny na dalších 5-10 minut
  • Ochlaďte se 5-10minut později, takže Vaše tělo nebude "v šoku"
Kategorie Tagy