Cvičení: jóga

Vzhledem k tomu, že změny v počasí volají po jaru - kvetoucímu a znovuzrozujícímu období - i my hledali způsoby, jak se po zimě osvěžit a těšit se z pocitů rovnováhy a pohody, které přicházejí s prvními slunečními paprsky.

Jóga je způsob, jak oslavit přítomnost slunce, i když právě zapadajícího. Naplňuje nás energií, klidnými pocity a rovnováhou. Přijetí jógy do každodenního života by mělo zahrnovat fyzické cvičení asán, meditaci a dýchací techniky.

V asánách (pozicích a přechodech mezi pozicemi, které tvoří fyzickou praxi této prastaré disciplíny) existuje mnoho variant, které vám pomohou pracovat na různých částech těla. Jóga může být přínosná i pro ty, které zajímá hubnutí a vylepšení postavy. Na běžné lekci jógy, která trvá 45 - 60 min, můžete spálit 100 - 450 kalorií v závislosti na vaší fyzické kondici a úsilí, které do cvičení vložíte.

Při hot a ashtanga józe (kterou možná znáte jako power jógu) spálíte více kalorií než při jiných typech jógy (obvykle 350 - 480 kalorií). Pokud však cvičíte flow jógu (ta se zaměřuje na přechody v nikdy nekončícím pohybu) nebo vinyasa jógu, můžete očekávat vysokou intenzitu a okolo 590 spálených kalorií.

Kromě fyzických a duchovních přínosů jógy, budete mít i vyváženější mysl, lepší předpoklad umět se soustředit a zaměřit se na přítomný okamžik, eliminujete obavy a snížíte stres. Navíc zjistíte, že jste flexibilnější, máte více síly, lepší držení těla a zpevňujete svaly. Chcete-li začít se cvičením, měli byste se poradit s odborníkem. Zde je základní slovníček, který vás dostane na správnou cestu:


1) Asány

Doslovný význam zní “pohodlné místo” a vztahuje se k některé z mnoha pozic těla, které můžete v józe předpokládat. Pózy se drží po určitou dobu a každá z nich má svůj vlastní název, obvykle inspirovaný z přírody nebo říše zvířat.

2) Bandhy

Tělesné zámky, které pomáhají regulovat a kontrolovat veškerý vnitřní systém. Termín se váže k energii a úniku energie. Bandhy jsou zkoumány s vývojem praxe.

3) Mudry

Symbolické pozice rukou, které se týkají různých meditativních stavů. Nejznámějším z nich je "anajali mudra" - pozice modlitby, která navozuje atmosféru na začátku lekce.

4) Prána

Vaše krásná "životní síla" - což velmi přímočaře řečeno znamená dýchání. Prána je však opravdu abstraktní pojem a nemá nic společného se vzduchem, vodou nebo krví. Spíše se odkazuje na kosmické energie (přicházející ze slunce), které vás spojují s vesmírem a vším v něm.

5) Pranayama

Jedná se o základní cvičení řízeného dýchání. Hlavní myšlenkou je podpora vlastních asán regulováním a prodloužení dechu v sekvencích dýchání hlubokého, tichého a dýchání nosem.

6) Samadhi

Toto je konečný úspěch v józe: stádium, ve kterém je dosaženo spojení s tím, co je božské.Je to nejvyšší vrchol meditace, ve kterém zažijete blažený stav nirvány přirovnávaný k ráji a jednotu s vesmírem.


7) Namaste

Pozdrav, který znamená "Skláním se před tebou", je něco, co uslyšíte na konci každé lekce jógy. Je to typicky pronášeno při spojení dlaní dohromady a doplněno o zavřené oči a úklon hlavy.

Kategorie Tagy