Čtyři přínosy půstu a jak často ho držet

Říkává se, že snídaně je "nejdůležitějším jídlem dne". Slyšíme to od našich rodičů až po reklamy na cereálie. Komunity zdraví a fitness obzvláště obhajují přínosy tohoto prvního jídla - ale je to opravdu tak důležité?

Výzkum ukázal, že hladovění- tzn. přeskakování některých jídel a nejezení po určitou dobu - může mít obrovské výhody pro naše tělo a zdraví. Nejběžnější formou tohoto stravovacího programu je přerušované hladovění, dieta, kde buď po určitou dobu jíte (např. jenom mezi polednem a osmou večerní), přeskočení dvou jídel jeden den v týdnu, nebo být 24 hodin bez jídla.
Takže jak funguje přerušovaná hladovka? A proč je pro nás dobrá? Zde jsou čtyři skvělé výhody pûstu:

1. Spalování tuku

Když jíte jídlo, vaše tělo ho zpracovává několik hodin. Spaluje energii z toho, co jste snědli - především glukózu v krevním oběhu nebo glykogen ve svalech a játrech - spíše než tuk, který jste uložili. Během stavu "postním" není užito žádné jídlo, takže je mnohem pravděpodobnější, že tělo vytáhne energii z uloženého tuku. Chcete-li své tuky spalovat rychle, cvičte! Bez glukózy a glykogenu bude vaše tělo nuceno vytáhnout ještě víc energie z jediného dostupného zdroje - tucích v buňkách.

2. Zrychlení metabolismu

Omezení jídla po kratší dobu může zlepšit vaše metabolické zdraví. Uvádí se, že přerušované hladovění je efektivnější než dlouhodobé omezení kalorií. Pomáhá tělu odstranit toxiny, které se hromadí z pravidelných jídel a čištění vnitřních orgánů pro rychlejší metabolismus. Půst je zvláště přínosný pro osoby s pomalým zažívacím systémem: dává střevům odpočinek během přestávky v jídle, což pomáhá regulovat funkci vašich střev a celého trávícího systému.

3. Zlepšení stravovacích návyků

Kdy jste byli naposledy skutečně hladoví? Pro mnoho lidí existuje spíše psychická chuť k jídlu, než skutečné signály z těla, že jídlo potřebují. Pravidelný půst pomáhá změnit váš postoj k jídlu, a rozpoznat to, co vaše tělo opravdu potřebuje. Pocítíteĺi skutečný hlad, jídlo bude poté chutnat jako nikdy předtím.

4. Posílení imunitního systému

Půst byl zkoumán vědci na univerzitě v jižní Kalifornii, kteří zjistili, že přerušení jídla po dobu tří dnů může regenerovat celý imunitní systém. Hladové tělo nastartuje kmenové buňky do produkce nových bílých krvinek k boji proti infekci. V průběhu půstu dochází ke zničení starých nebo poškozených částí imunitního systému a studie prokázaly, že doba 72 hodin postačí na to, aby pomohla ochránit pacienty s rakovinou před vedlejšími účinky chemoterapie.



Kategorie Tagy